Merítsd le magad – jobban fogsz aludni…?

Míg korábban a szakemberek óva intettek minket attól, hogy erőteljes testmozgást végezzünk elalvás előtt, úgy tűnik, annak mégis van szerepe a minőségi pihenésben!

A testmozgás nagyon hasznos, ám érdemes átgondolnunk, mikor végezzük azt a nap folyamán.

A korábbi vélekedés szerint azelőtt, hogy aludni térünk, előnytelen mozogni, hiszen csak felpörgetjük magunkat, ahelyett, hogy lenyugtatnánk szervezetünket.

Ugyanakkor egy új tanulmány szerint azok a fiatal felnőttek, akik elalvás előtt erőteljes testmozgást végeztek, jobb alvásról számoltak be, mint társaik, akiknek kevésbé megerőltető tevékenységet javasoltak estére.

lavas

Az eredmények egyetlen éjszaka alvási mintázata alapján születtek és valóban ellentmondanak annak a tanácsnak, miszerint alvás előtt kerülnünk kell a túlzott aktivitást.

„Úgy gondoljuk, ennek a tanulmánynak megvan az esélye rá, hogy fényt derítsen rá, vajon tényleg kerülni kellene-e az esti testmozgást” – vélekedett Serge Band, a bázeli egyetem munkatársa, aki kollégáival igyekezett a dolognak utánajárni.

Az eredményeknek gyakorlati jelentősége is van, tekintve, hogy a legtöbb felnőtt és szülő az esti órákban ér rá edzeni, ekkor van lehetősége átmozgatni magát – tették hozzá a kutatók, akik 52 svájci középiskolást tanulmányoztak, átlagosan 19 éveseket. A fiatalok heti két-háromszor sportoltak valamit.

A résztvevők saját normál rutinjukat követték a tanulmány során, beleértve azt, hogy 65-90 percet sportoltak esténként, a sporttevékenységet pedig nagyjából egy és fél órával azelőtt fejezték be, hogy aludni tértek volna.

alvas

Mielőtt lefeküdtek volna, a fiatalok értékelték hangulatukat, azt, hogy mennyire éhesek, valamint kitöltöttek egy kérdőívet, amely a testmozgás erőteljességét igyekezett kideríteni. Aznap éjjel egy eszköz volt náluk, amely az alvásuk minőségét értékelte.

Brand és csapata mindezek alapján kiderítette, hogy azok a diákok, akik nagyobb megterhelésről számoltak be, gyorsabban elaludtak, kevesebbszer ébredtek fel éjjel és mélyebben is aludtak, mint akik kevésbé végeztek erőteljes mozgást.

A nagyobb megterhelés jelentősebb fáradtsághoz vezetett, jobb hangulatot és kisebb mértékű éhséget okozott az éjszaka folyamán. Az értékek igazak voltak a reggeli órákra is – áll a Sleep Medicine szaklapban.

alvas_gyakorlat

Az eredmények egyben ellentmondanak egy közelmúltban végzett tanulmánynak, mely szerint azok az emberek, akik nem mozogtak este, ugyanolyan jól alszanak, mint akik végeztek valamilyen testmozgást…

Az alvási szokásokat tanulmányozó Dr. Phyllis Zee – a Chicagói Northwestern egyetem Feinberg egészségügyi iskolájának munkatársa – érdekesnek találja a felfedezéseket.

Ahogyan más kutatók rámutattak, egyéb tanulmányok arra hívják fel a figyelmet, hogy az esti testmozgás – a lefekvés idejéhez nem annyira közel – nincs káros hatással az alvásra. Az egyik oka annak, hogy mélyebben alszunk az erőteljes mozgás után, az, hogy az alvás szintén az energia- és anyagcsere egyensúlyról szól. A mozgás növeli az alvás metabolikus szükségletét.

Dr. Zee szerint a jelen tanulmánynak vannak bizonyos korlátai, melyek a szerzők számára ismertek – így például, hogy csupán fiatal, egészséges felnőtteket vizsgált, vagyis nem világos, vajon az eredmények az idősebb felnőttekkel kapcsolatban is azonosak lennének-e. „Ez egy különleges csoport – mondta a szakember. – Hiszen általában sem jellemző, hogy álmatlanságban szenvedne, míg ugyanez az idősebb felnőttekre már nem biztos, hogy igaz.” Másrészt, az eredmények változhatnának idővel, hiszen a tanulmány csak egyetlen éjszakát vett alapul.

Ugyanakkor nyilván jobb este edzeni, mint nem mozogni egyáltalán, főleg azoknál az embereknél, akiknek nincsenek alvásproblémáik – tette hozzá Dr. Zee.

Ellenben, ha gondjaink vannak az elalvással, nem árt, ha óvatosak vagyunk a testmozgás tekintetében. Ne sportoljunk a lefekvés idejéhez túlságosan közel, mert sokkal nehezebb lehet az elalvás – javasolja a szakember.

Szerző: Adrina – napidoktor.hu

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.