Hogy az újévi fogadalom ne sikertelenségbe torkolljon!

A nagy újévi fogadalmak idején rengetegen kezdik el kampányszerűen a testmozgást. Az évek alatt felszedett plusz kilókat sokan pár nap alatt szeretnék eltüntetni, és ugyanígy 2-3 hét alatt próbálják bepótolni az előző évek összes elmulasztott edzését.

Márpedig a hihetetlen fellángolás, a kampányszerű testmozgás sokszor épp az ellenkező eredményt hozhatja. De mit tehetünk, hogy valóban célba érjünk, és a nagy fellángolás ne tragédiába torkolljon?

Ha testünk nem szokott hozzá a rendszeres testedzéshez és nem veszi jó néven a hirtelen megerőltetést. Éppen ezért az első edzések után – főleg a nem szakszerűen végrehajtott gyakorlatok miatt – húzódások, izomfájdalmak jelentkezhetnek.

Young woman stretching at desk, rear view

A kellő jártasság hiánya miatt pedig könnyen becsúszhat egy rossz mozdulat, egy félre sikerült lépés, ami hetekre vagy akár hónapokra megkeserítheti életünk. Legyen az rándulás, húzódás, zúzódás, ficam vagy törés, az biztos, hogy nem visz közelebb újévi célunk eléréséhez, sőt, akár teljesen el is szakíthat tőle.

Annak érdekében, hogy valóban elérjük év elején kitűzött céljainkat, nem árt megszívlelni a következő tanácsokat:

  • a testmozgást fokozatosan építsük be életünkbe
  • bármilyen mozgásról legyen is szó, szánjunk időt a bemelegítésre és a levezetésre, nyújtásra
  • iktassunk be lealább heti 1 pihenőnapot, erre szüksége van izmainknak
  • lehetőség esetén vegyük igénybe szakember segítségét, aki nemcsak edzéstervünk kialakításában tud segíteni, de a helyes mozdulatsort, technikát is megmutatja

De mit tehetünk, ha megtörtént a baj?

Ha a fájdalom nagyon erős, vagy több napon keresztül is fennáll, mindenképp forduljunk orvoshoz, a pontos diagnózis felállítása végett. A legtöbb sportsérülés közös jellemzője azonban, hogy az érintett testrészt pihentetni kell, és a teljes gyógyulás akár hónapokat is igénybe vehet.

Ha szeretnénk mielőbb helyrejönni, hogy folytatni tudjuk a megkezdett edzést, vagy egyszerűen csak vissza szeretnénk térni normál életvitelünkhöz, segítségül hívhatjuk a hiperbár oxigénterápiát is, amely segítséget nyújthat a felépülésben, a lábadozási idő lerövidítésében.

A magas nyomáson belélegzett, 100%-os oxigén nagymértékben javítja a sérült szövetek vérkeringését és oxigénellátottságát, ezzel felgyorsítja a test természetes gyógyulási folyamatait” – mondja dr. Szolnoki Nikolett, a Hiperbár Centrum orvosigazgatója.

oxigenhiperbarterapia

„A kezelés során az oxigén a szokványos körülményeknél 15-20-szor nagyobb koncentrációban éri el a sejteket. A magasabb oxigénkoncentrációnak köszönhetően a sérülés következtében kialakult duzzanat, ödéma látványosan csökken. Oxigéndús szöveti környezetben az antibiotikumok erőteljesebben hatnak, a szervezet immunsejtes védekezése hatékonyabbá válik, és bizonyos – kifejezetten oxigén-érzékeny baktériumok – elpusztulnak.”

A kezelés hatékonyságát számos élsportoló is igazolhatja: Mihók Ádám tornász bicepsz sérülését, Tóth Ágota gyorskorcsolyázó mikro húzódásait és izomkimerültségét, Tokay Máté wakeboard világbajnok hasizom húzódását, Lécz Gergő motokrossz versenyző keresztszalag-szakadását, Dudás Miklós olimpikon kajakozó csuklótörését, Varga Dani vízilabdázó pedig törött ujját kezeltette a magas nyomású oxigénnel.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.