Rossz szokások, melyekkel károsodhat az egészség – 2.rész

Túl sok evéstől a szoláriumig

Amikor ujjainkat tördeljük megszokásból, körmöt rágunk vagy késleltetjük a lefekvés idejét, olyan rossz szokást követünk, amely akár az egészség kárára is mehet. Melyek ezek? Mit kell elkerülnünk?

Bizonyára tudjuk magunkról, ha rossz szokások rabjai vagyunk. Azt is tudjuk, hogy jobb lenne ezektől megszabadulni, de eddig nem igazán volt hozzá erőnk. Jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy a rossz szokások nemcsak látványosak és sokszor taszítóak lehetnek, de egészségkárosítóak is.

Az első hét rossz szokásról már szó esett előző cikkünkben, lássuk a második hetet is!

8.Túl sok evés: rossz szokás, ha egyszerűen nem tudjuk megállni, hogy ne együnk túl sokat egyszerre. Még ha egészséges ételről van is szó, könnyen hízni kezdhetünk – ez fenyegeti az egészséget. Szívbetegséget, diabéteszt, magas vérnyomást okozhat, s növeli a rák esélyét. Ellenőrizzük evés előtt az adagokat és figyeljünk oda, mennyit eszünk például a tévé előtt!

9.Túl gyors evés: lehet, hogy időnként úgy érezzük, nincs időnk rendesen leülni elfogyasztani ebédünket, de muszáj lassabban ennünk. A túl gyors evés azért rossz szokás, mert kevésbé elégít ki, s hajlamosabbak vagyunk túlenni magunkat. Ha lelassítunk, előbb telítettnek érezzük magunkat, mivel a szervezetnek adunk időt arra, hogy realizálja: eleget ettünk. Ráadásul jobban koncentrálhatunk az ízekre. Kis falatokat együnk és rágjuk meg jól.

10.A fogselymezés elhagyása: sokan hiszik, hogy a fogmosás napi két-három alkalommal elég. Ám az egészség érdekében jobb, ha a fogselymezést sem mellőzzük. Mindenképp fontos, ha meg akarunk szabadulni a plakkoktól is, melyek letapadnak a fogakra és fogszuvasodást válthatnak ki. A túl sok plakk ínybetegséghez vezethet, egy olyan súlyos állapothoz, mely összefüggésbe hozható a stroke-kal, a szívbetegséggel és a diabétesszel is.

11.Gyorséttermi ételek fogyasztása: rossz szokás, ha túl gyakran veszünk édes süteményt, üdítőt, cukrot – túl sok kalóriát juttatunk szervezetünkbe és kevés tápanyagot. A sok cukor hamar a véráramba kerül. Az ilyen dolgok pedig gyorsan egészségügyi problémákhoz vezetnek: elhízás, diabétesz, szívbetegség alakulhat ki. Komplexebb szénhidrátokat kell ennünk, több rostot és tápanyagot – teljes kiőrlésű gabonát, gyümölcsöt és zöldséget – ezeket ugyanis hosszabb ideig tart megemészteni. Kielégítik éhségérzetünket és stabil energiát adnak. A „jó” zsírok is hasznosak. Ilyen a dió, a magvak, melyek az egészséget szolgálják.

12.Túl sok időt töltünk egyedül: mindez nem arról szól, hány embert ismerünk vagy milyen gyakran látjuk őket – a fontos az, hogy érezzük úgy, kapcsolódunk hozzájuk. Ha ugyanis ez nincs így, nagyobb a magas vérnyomás, a depresszió, az agyi problémák (pl. Alzheimer-kór) és a gyulladások esélye. Ha magányosak vagyunk, csatlakozzunk klubhoz, vegyük fel újra a kapcsolatot régi ismerősökkel, családtagokkal, vagy kezdjünk bele valami újba, mely más embereket is körénk gyűjt – könyvklub, táncóra, tenisz, kártyajáték vagy bármi egyéb.

dohanyzas

13.Dohányzás: a tipikus rossz szokás, melyről nehéz letenni. Ráadásul majdnem minden szervet érint. Szívbetegséget, rákot, diabéteszt, stroke-ot, hörghurutot és tüdőtágulatot válthat ki – többek között. Növeli esélyünket a tuberkolózisra, a szemproblémák, immunrendellenességek is könnyebben kialakulnak hatására, például reumatoid artritisz. Ha sok időt töltünk olyan közegben, ahol cigarettáznak, nagyobb eséllyel leszünk asztmásak, de a szívbetegség, a tüdőrák és a stroke is jelentkezhet.

14.Szoláriumozás: sokaknál még mindig divat ez a rossz szokás. Pedig senkinek sem igazán jó ötlet, sőt inkább az egészség kárára megy. A világos bőrű és hajú nők körében – akik eleve gyakrabban lesznek bőrrákosak – különösen szokás szoláriumba járni, így még inkább növelik a kockázatot. S minél fiatalabbak vagyunk, amikor elkezdjük, annál valószínűbb a rák jelentkezése. Ha barnábbak szeretnénk lenni, biztonságosabb megoldás az önbarnító krém, az utasítások betartásával. Vigyázzunk, ne kerüljön szembe, orrba vagy szájra.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.