Nincs elég akaraterőd?

Ön is gyakran eszik pattogatott kukoricát esténként a tévé előtt, vagy iszogat gyakran a barátaival? Semmi gond, kutatások szerint a rossz szokásaink annyira automatikusak, hogy nem is mindig az akaraterőnkön múlnak.

Dr. Heidi Grant Halvorson, a Hogyan érhetjük el a céljainkat? című könyv szerzője szerint a rossz szokásokat, mint például a tévé előtti nassolást vagy a körömrágást többnyire nem akarattal végezzük, hanem egyszerűen automatikusan csináljuk.

Az ilyen megszokott tevékenységeket tehát tudatosság nélkül, “droidként” végezzük. Ha például mindig eszünk valamit az esti film alatt, egy idő után már nem is számít, hogy valóban éhesek vagyunk, vagy ízletes-e az étel, amit eszünk, egyszerűen elfogyasztjuk. Ez persze igaz a cigarettára és az alkoholra is, vagyis a legjobb, ha ezeket a szokásokat még csírájukban elfojtjuk.

film2

Egy kutatásban nemrég ezt egy érdekes kísérlettel bizonyították. Meghívtak 100 embert egy igazi moziba, ahol 15 percig filmelőzeteseket nézettek velük, és közben mindenkit meghívtak egy ingyen pattogatott kukoricára is. A csoport egy része azonban nem friss, hanem egyhetes kukoricát kapott. Azok, akik amúgy sem szoktak semmit sem ropogtatni a moziban, lényegesen kevesebbet ettek a régi kukoricából, mint az újból.

Azok, akik viszont mindig esznek kukoricát a mozikban, ugyanúgy megették a régi pattogatott kukoricát, nem törődve az ízével. A legdöbbenetesebb azonban az volt, amikor egy konferenciateremben végezték el ugyanezt a kísérletet: ott még azok az emberek sem ették meg a rossz kukoricát, akik mindig szoktak enni a mozikban.

A kutatók ebből arra következtettek, hogy ha nem is tudjuk megfékezni a rossz szokásainkat, segíthet, ha a hozzájuk társuló szituációkon változtatunk. Például egy dohányos esetében érdemes kipróbálni, hogy ha eddig jobb kézzel dohányzott most a bal kezébe vegye a cigit.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.