Depressziós a párom! – Hogyan segítsünk neki?

A hangulati zavar olyan állapot, mely akár a párkapcsolat létét is veszélybe sodorhatja. A másik fél látja és érzi, hogy baj van – de érdemes tudnia, mivel tesz jót és mivel nem, ha depressziós párjának segíteni akar.

Aki szakemberként foglalkozott már depresszióval, vagy élt együtt olyan emberrel, akit e hangulati zavar sújt, tisztában van vele, hogy ez az állapot keményen rányomhatja a bélyegét a párkapcsolatokra is.

Depressziós párunk mellett egyre zavartabban érezzük magunkat, nem tudjuk, hogyan segíthetnénk hatékonyan. Eközben azonban látjuk, hogy a kapcsolatot veszélybe sodorja a jelenlegi helyzet.

A depresszió személyenként változó lehet, de összességében, az illető magányt, meg nem értettséget, izoláltságot él meg. Olykor azért is, mert nem akarja problémáival terhelni környezetét. Esetleg nem szeretné, ha bántanák, mert ez akkor is megtörténhet, ha szeretik. Nem kockáztatja meg, hogy még rosszabbul érezze magát.

depresszio

Ám ha depressziós párunk – vagy hozzátartozónk – visszavonul környezetétől, anélkül, hogy kommunikálná annak valódi okát, az számos félreérthető helyzetet teremt. A kedvese nem érti, hogy miért szigetelődik el, miért zavart, vagy akár dühös. Azon gondolkodik, mit tett, amiért itt tartanak, frusztrálttá és boldogtalanná válik.

A szomorúságot, a szégyen- és értéktelenség érzést depressziós párunk esetében az is súlyosbítja, hogy fizikailag sem képes ugyanúgy viselkedni, mint korábban: nem kívánja a szexet, nincs étvágya, energiátlan, fizikai fájdalmai lehetnek, fej- és hátfájással, gyomorproblémával küzdhet. S mindez csak még inkább elszomorítja a partnerét.

Természetesen, depressziós párunk számára nem könnyű ilyenkor kifejezni az érzéseit. Attól tart, hogy túlzottan drámainak vagy hálátlannak tűnhet.

Mégis, hogyan segíthetünk depressziós párunknak?  Íme 5 módszer, amellyel könnyebben átjuthatunk a nehéz időszakon.

1.A kommunikáció legyen prioritás.

A depressziós ember számára sokkal jobb, ha nyíltan kimondhatja érzéseit, nem kell másra hivatkoznia, amiért rosszul érzi magát. Ne a közlekedést vagy a befizetendő számlákat okolja például állapotáért, hanem mondja ki, depressziós. Fontos az is, hogy beszéljen ennek jeleiről, okozóiról, így a másik ember jobban megérti majd és tudja támogatni.

2.Kódszavak használata

Mivel depressziós párunknak még közölnie sem egyszerű, hogy alapvetően hangulati zavara van, segítséget jelent számára, ha nem nevezzük nevén a dolgot, s ha meg akarjuk tudni, hogyan érzi magát éppen, kódolt üzenetekben egyezhetünk meg: „most éppen hol van, a konyhában vagy a nappaliban?” Erre lehet az a válasza is, hogy az utcán, vagy vele az ágyban. A depresszió jelenlegi fokozatának jelölésére megfelelő módszer.

depresszio2

3.Ne igyekezzünk megoldani a problémáját

Depressziós párunk kétségtelenül reménytelennek érzi saját helyzetét, de ne ugorjunk bele tanácsadásokba. Még azt is érezheti, hogy mostmár tényleg „össze kell szednie” magát, de ez nem ilyen egyszerű. Ilyen esetekben a legjobb, ha csak ott vagyunk vele. Fogadjuk el, hogy van egy ilyen időszaka a kapcsolatunknak és ne akarjuk megváltoztatni vagy gyógyítani. Fogjuk a kezét, tartsuk a szemkontaktust, hallgassuk meg figyelmesen. Nyugodtan mondja el a gondolatait – ezek még hatékonyan csökkenthetik is a tüneteket.

4.Az alapvető kényelem biztosítása

Sokat jelent partnerünknek, ha apró figyelmességekkel segítjük: egy meleg fürdővel, vagy azzal, hogy felajánljuk, elkészítjük a teáját, megmasszírozzuk a hátát. Ezek nagyon sokat jelenthetnek depressziós párunknak. A biztatás szavaival jelentős eredményt érünk el, hiszen ő maga értéktelennek érzi magát.

5.Emlékeztetők alkalmazása

A depressziós ember gyakran érzi úgy, hogy ő maga felelős állapotáért, szégyelli, hogy nem képes kontrollálni érzelmeit. Fontos ilyenkor, hogy a partnere emlékeztesse arra: a depressziója nem ő maga! Két különálló dolog. A depresszió egy betegség és nem a páciens okolható érte. Biztatni kell a párunkat azzal, hogy rámutatunk erősségeire, korábbi sikereire, s nagy eséllyel elérjük, hogy idővel jobban érezze magát.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.