Az élelmiszervásárlás pszichológiája

A bevásárlás a mindennapi életünk része. Lehetnek nagyon komoly különbségek abban, hogy miként tesszük ezt meg. Nézzük, milyen típusú vásárlási szokások vannak, és mi állhat a hátterükben.

Az előre tervezett vásárlás

Nagyon sok függ attól, hogy mit vásárolunk, mert erősen befolyásolja, hogyan élünk, hogy él a családunk, hogyan étkezünk. Két nagy csoportba sorolhatjuk a vásárlókat, egyikük a tervező, a másik csoportba az impulzív vásárlók tartoznak.

Az előre tervező vásárlás

Vannak, akik jó előre, akár 1-2 héttel is megtervezik a család menüjét. Ők azok, akik képesek szépen végiggondolni, mi kell otthonra, ki mit szeret, mit érdemes főzni. Továbbá előre megtervezi, hogy legyenek húsos napok, de tésztás napok is, és az sem baj, ha a főzelék is bekerül a sorba. Általában több generációs családi hagyományokat őrzők képesek ezt gond nélkül megtenni. Ők azok, akik ezt látták otthon, az anyukájuktól, a nagymamájuktól. Nekik éppen ezért könnyebben is megy ez a fajta házias működés.

Vannak a tervezgetők, akik ugyan megtervezik, de nem mindig sikerül. Sokat kell gyakorolni, hogy gördülékenyen menjen, de megéri. Az ilyen típusú emberek tudatosan vásárolnak, keresik az általuk preferált élelmiszereket. Nem csábulnak el, és az akciós dolgok is hidegen hagyják őket. Ők tudják, mit akarnak, ismerik a jól bevált márkákat, ritkán kísérleteznek. Általában hűségesek a márkájukhoz

kornyezettudatos vasarlas

Az impulzív vásárló

Ők azok, akik akkor indulnak vásárolni, amikor rájönnek, hogy üres a hűtő. Bevásárláskor inkább bolyonganak, nézelődnek, és ami felkelti a figyelmüket, azt a kosarukba teszik. Nem keresnek konkrét márkát, hanem ami akciós, vagy jól néz ki, megveszik.

Gyakran vásárolnak olyan dolgokat is, amelyeket aztán, – ha lejárt a szavatosságuk – kénytelenek kidobni. Sajnos ők azok, akik leginkább ki vannak szolgáltatva a kevésbé egészséges élelmiszereknek. A tervezés hiánya okán előfordulhat náluk, semmilyen alapanyag nincs otthon amit megfőzhetnének

Ez utóbbi csoportra jellemző még, hogy általában akkor térnek be vásárolni, amikor éhesek.

Este, munka után, korgó gyomorral nem szerencsés bevásárolni. Akkor ugyanis jórészt a szénhidrát-dús, inkább egészségtelen ételekre esik a választás, hiszen a vércukrot ezek emelik fel a leggyorsabban, ők csillapítják az éhséget.

vásárlás szenvedély

A középút mindenkinek járható

  • Soha ne akkor menjünk vásárolni, ha fáradtak és éhesek vagyunk!
  • Mielőtt elindulunk, szánjunk legalább 5 percet arra, hogy végiggondoljuk, mire van szükségünk, mi hiányzik otthon. Ha lehet, írjuk is fel ezeket.
  • Tartsuk fejben, milyen gyümölcsök érnek éppen. A legtöbb vitamin azokban található. És az áruk is kedvezőbb.
  • Ne csak a megszokott „útvonalon” járjunk! Nézelődjünk, hátha megakad a szemünk valami újdonságon, amit kipróbálhatunk.
  • Az akciók lehet, hogy jók a pénztárcánknak, de nem biztos, hogy még a termék szavatossága alatt elfogyasztja a család! Gondoljuk végig, nem a kukában fog-e kikötni, mert lejárt.
  • Ne felejtsük el a mélyhűtőt sem! Érdemes pár dolgot tartalékolni, hátha szükség lesz rá! De sose pakoljuk púpig tele, mert elfelejtkezünk róluk, és ismét kidobás lesz a vége.
  • Gondoljuk a vendégekre is. Legyen otthon mindig egy kis egészséges „vendégváró”. A legjobbak a gyümölcsök, sajtok, olívabogyók.
  • Ha lehet, ne vegyünk csipszeket, ropikat. Sajnos, ha van otthon, el is fog fogyni.
  • Legyünk tudatosak: tervezzük meg azt is , a hét melyik napján fogunk tudni elmenni vásárolni – nyugodtan.
  • Az odafigyelés, a tervezés meghálálja magát. Egészségesebbek, fittebbek leszünk, ha úgy vásárolunk, hogy közben gondolkodunk is!

Forrás: https://napidoktor.hu/index