Hogy ne legyen nehéz az iskolatáska

A németországi Saarlandi Egyetem szakemberei kutatásaik alapján arra hívták fel a figyelmet: szerintük csupán iskolatörténeti mítosz, hogy egészségtelen a túl nehéz iskolatáska.

Arrafelé  ugyanis egyre többen megelégelték, hogy minden tanév kezdetén menetrendszerűen kitör a pánik; van aki már az utazó menedzserek húzogatós, gurulós bőröndjeit ajánlja a diákoknak.

Rendszeresen visszatérő téma tanévkezdéskor a tanulók által hordott iskolatáska optimális súlya. A napidoktor.hu ezúttal néhány véleményt tesz közzé.

schoolbag

A fővárosi szülők egyesülete arra hívja fel a figyelmet, hogy a jelenleg  érvényes jogszabályok szerint az egyes osztályokba beiratkozott tanulók szüleit tájékoztatni kell az adott osztályban használni szándékozott tankönyvek össztömegéről.  Az 1–4. évfolyamokra beiratkozott tanulók heti órarendjét úgy kell kialakítani, hogy az egyes tanítási napokon használt tankönyvek tömege a három kilogrammot ne haladhassa meg. Az EU országokban egy dolgozó felnőttel nem lehet nagyobb terhet emeltetni, mint a testsúlyának a 20 százaléka.

Ha összeadjuk azoknak a tankönyveknek, tanulmányi segédleteknek, taneszközöknek (füzetek, írószerek, tolltartó, vonalzó), továbbá a tornafelszerelés, és az iskolatáska súlyát, akkor az messze meghaladja a kisgyermekek testsúlyának 20 százalékát, amely cipelése súlyos gerincbántalmakat is okozhat. A pedagógusok felelőssége, hogy figyelemmel kísérje az iskolatáska súlyát, és a napi használatra nem ír elő olyan mennyiségű tankönyvet és más felszerelést, amelynek súlya – az iskolatáska súlyával együtt – meghaladja a tanulók testtömegének 20 százalékát.

hatitaska

Jelenlegi gyakorlat szerint, ha a gyermek nem viszi magával az órarend szerint előírt tankönyveket, tanszereket, akkor elégtelen osztályzatot vagy intőt kap mulasztásáért. Ha otthon hagyja a tornafelszerelését, akkor igazolatlan órát kap. Az új rendelkezések szerint a tankönyvekbe kártérítési kötelezettség mellett nem lehet beleírni, nem lehet szöveget kiemelni, akkor minek kell bevinni az iskolába? – kérdezi a Fővárosi Szülők Egyesülete a Gyermekekért társaság.

Visszatérve a német kutatásokra: hatvan általános iskolást – különböző súlyú hátitáskákkal megpakolva – küldtek egy akadálypályára, és a tréning után úgy találták, csak akkor érte aránytalanul nagy terhelés a gerincoszlopot, amikor az iskolapakk meghaladta a nebuló testsúlyának egyharmadát. Manapság minden második gyermeknek alulfejlett a has- és a hátizomzata, ezért kifejezetten hasznos lehet, ha a kisiskolás a számára megterhelő súly cipelésével tartja kondiban magát – vonta le a következtetést Eduard Schmitt, a kísérletben részt vevő ortopédus.

Magyar gerinc szakemberek, akiket a napidopktor.hu kérdezett a témáról, megerősítették:  rövid távú terhelés után a szervezet könnyen regenerálódik, ám sok gyerek naponta  gyakran órákon át hurcol nagy súlyt magával. Az ortopédiai szakemberek felhívják a figyelmet az amerikai gyakorlatra: náluk egyre több  helyen  a tanulók súlyuk legfeljebb tíz százalékát gürcölhetik magukkal nap mint nap…

Forrás: