napidoktor.hu
Lépj be életed klikkjébe!
Iratkozz fel Hírlevelünkre!

Mégsem jó a D-vitamin a tüdőre!

Belga kutatók szerint a D-vitamin tartalmú kiegészítők nem segítenek a krónikus obstruktív tüdőbetegségben (COPD) szenvedő betegeknek.

Az emfizéma (tüdőtágulat) és az idült hörghurut a COPD két fő típusa, és sok beteg mindkét rendellenességben szenved. A betegség megnehezíti a légzést. Mivel a krónikus obstruktív tüdőbetegségben szenvedők D-vitamin hiányosak, a D-vitamin pedig segít a gyulladás elleni küzdelemben, a kutatók azt remélték, hogy a vitamin nagy dózisban csökkentheti a súlyos fellángolásokat, amelyek akár kórházi kezelést is szükségessé tehetnek.

„Korábbi kutatások azt mutatták, hogy a D-vitamin hiányban szenvedő betegek fogékonyabbak a különféle gyulladásos, fertőző és autoimmun betegségekre, leginkább COPD-re” - számolt be a kutatás vezetője, Dr. Wim Janssens, a leuveni Gasthuisberg Egyetemi Kórház tüdőgyógyászati részlegének kutatója. A mostani vizsgálat azonban a D-vitamin kiegészítők alkalmazásának csupán korlátozott előnyeit mutatta. „A D-vitamin visszaállítása a normális szintre nem csökkenti a fellángolások gyakoriságát, a fertőzéseket és a gyulladást a COPD-s betegekben” - nyilatkozta Janssens.A legalacsonyabb D-vitamin szinttel rendelkező betegek esetében azonban hatékonynak bizonyult a kezelés. A kutató elmondta, hogy e betegek esetében előnyös hatást gyakorolt a vitamin pótlása a fellángolások tekintetében. Ez azonban nem indokolja, hogy minden COPD-s beteg esetében ilyen magas dózisú D-vitamin kiegészítést alkalmazzanak. Az eredmény csupán azt a feltételezést támasztja alá, hogy a súlyos D-vitamin hiány fokozhatja a gyulladást krónikus obstruktív tüdőbetegség esetén.

Az Annals of Internal Medicine legutóbbi számában megjelent tanulmány során 182 közepes - nagyon súlyos COPD-ben szenvedő betegnek adtak 100 000 nemzetközi egység (IU) D-vitamin kiegészítőt illetve placebót minden hónapban egy éven keresztül. Ebben az időszakban figyelemmel követték a fellángolások gyakoriságát, a kórházi kezelések számát, az életminőséget és a halálozást.

Bár a D-vitamin szintje jelentős mértékben megnőtt a kiegészítőt szedő alanyokban, nem mutattak ki eltérést a fellángolások gyakorisága tekintetében a kiegészítőt szedő és a placebót szedő résztvevők között. A kutatók azt is hozzátették, hogy a csoportok között a kórházi kezelés, az életminőség és a halálozás tekintetében sem tapasztaltak eltérést. Harminc súlyos D-vitamin hiányban szenvedő betegben azonban a fellángolások gyakoriságának jelentős mértékű csökkenését mutatták ki.

Dátum: 2012.01.24. 10:00

Forrás: Medipress

 
Címkék: vitamin, bőr, tüdő

Hozzászólások sorrendje:

db/lap

mennyit_koltesz_cigire_kalkulator

Napi horoszkóp