A vashiány a magzatra is komoly veszélyt jelenthet

A várandósság alatt sok olyan tápanyagból van szükségünk megemelt mennyiségre, amik komoly befolyással lehetnek a magzat fejlődésére is. Ezeket az anyagokat pedig mindenképpen be kell juttatni a szervezetbe, ami azonban sokszor nem is olyan egyszerű.

Az egyik ilyen kiemelten fontos anyag a vas, melynek hasznosulásáról, és a várandósságban betöltött szerepéről dr. Angyal Géza szülész-nőgyógyász főorvos beszélt a ratkotunde.hu – nak.

Mire jó a vas?

Nem is hinnénk, hogy mennyire fontos ez a vegyület a szervezet számára. Az egyik leg lényegesebb dolog, amihez vasat használunk, az a vérképzés. Egészen pontosan a vér színét adó hemoglobin előállításához. Bár tény, hogy a hemoglobin adja a vér vörös színét, azért ennél jóval többet is tesz. Az oxigén és a széndioxid szállítása a vérrel történik. Ehhez kémiai kötés jön létre a gázok és a hemoglobin között, így képes a szervezet minden egyes sejtje a gázcserére.

A vas hiánya elsősorban anémiához, vagyis vashiányos vérszegénységhez vezet. Ennek tünetei a fejfájás, a fáradékonyság, gyengeség érzés, valamint a fertőzésekre való hajlam. Ez azonban nem minden, hiszen a magzat fejlődésében is szerepet játszik ez az anyag.

A nőknek átlagosa 15 mg vasra van szükségük. Ez a mennyiség azonban várandósság alatt megduplázódik. Ennek egyik oka, hogy a szervezet átlagosan 5 liter vérrel „működik”, míg a terhesség során 6 – 6,5 literrel kell számolni. Vagyis ahhoz, hogy a többlet mennyiséget is el lehessen látni hemoglobinnal, nagyobb vasbevitelre van szükség. A várandósság alatt kialakuló anémia kezeletlen esetben a kicsinél oxigénhiányt okozhat, koraszüléshez, és alacsony születési súlyhoz vezethet.

Gátló tényezők

Sajnos a tápanyagokat, így a vasat sem elég csak úgy bevinni a szervezetbe, szem előtt kell tartani azok hasznosulását is. Ezt ugyanis több tényező is befolyásolja, mint a gátló, és a felszívódást segítő anyagok. A vas esetében a következő tényezők rontanak a felszívódáson:

  • Kávé és tea

Sajnos igen, ez a két napindító, és sokak számára szenvedéllyel szeretett ital bizony gátolja a vas felszívódását. A bennük lévő tanninok, mint amilyen a csersav is, a vas beépülését akadályozzák.

  • Gabona

A péksütemények és a kenyér tartalmaznak úgynevezett fitátokat. Ezek az anyagok vassal találkozva oldhatatlan vegyületeket hoznak létre, így a vasnak esélye sincs a beépülésre. Ezt kikerülni úgy lehet, ha a vas tartalmú ételek, vagy a vaskészítmények szedése és a gabonafogyasztás között eltelik néhány óra.

  • Spenót és sóska

Bár nagyaanyáink azt tanították, hogy a spenótban és a sóskában nagyon sok a vas, sajnos a felszívódások messze nem ilyen jó. Tény, hogy valóban magas a vastartalmuk, ám a bennük lévő oxálsav a hasznosulást bizony gátolja. Ha igazán jó vasforrást keresünk, akkor a húsokhoz érdemes fordulni, azon belül is a májhoz, mivel a fehérjék segítik a vas felszívódását.

Ha már a fehérjék segítő erejéről esett szó, akkor álljon itt az is, hogy a vas felszívódásának egyik legfontosabb támogatója a C-vitamin, így ezt a két anyagot egyszerre érdemes bevinni a szervezetbe.

Gond van a magnéziummal?

Dr. Angyal Géza a ratkotunde.hu – nak azt is elárulta, hogy sajnos a vas és a magnézium – melyek közül mindkettőnek fontos szerepe van a várandósság során – nem férnek meg jól egymással, gátolják egymás felszívódását. Ez azonban csak abban az esetben igaz, ha a terhességnél jelentkező többletigényt külön – külön vas és magnéziumkészítménnyel szeretné fedezni.

Abban a legtöbb szakember egyetért, hogy a várandósságot érdemes valamilyen vitaminkészítménnyel támogatni. A vas szempontjából azonban az is fontos, hogy ez a készítmény komplex legyen, vagyis például a magnéziumot és a vasat egyszerre tartalmazza. Ezen felül a hasznosulás akkor lesz igazán jó, ha szerves kötésű vegyületekkel rendelkező készítményt választ.

Forrás: Napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.