Miért káros az éjszakai zaj?

Napjainkban az egyik legkomolyabb egészséget veszélyeztető probléma az éjszakai zaj, melynek fő forrása a közúti forgalom. A problémát súlyosbítja, hogy a járművek száma folyamatosan nő, s ezzel párhuzamosan csökken – ha nem is hasonlóan gyors ütemben – az éjszakai csendes órák száma.

Ha otthonunk ablakai egy forgalmas útra néznek, az autók keltette zaj hanghullámok formájában könnyen elér hozzánk, sokszor még a talpunk alatt is érezhetjük a járművek keltette rezgéseket.

A zaj nem csupán nappali tevékenységeinket zavarhatja meg, hanem nyugodt alvásunkat is. Mindannyiunk számára fontos, hogy jó alvással pihenjük ki a nap fáradalmait, regenerálódjon a szervezetünk és biztosítsuk a jó szellemi teljesítőképességet másnapra. A jó minőségű alváshoz nem csak sötétségre és kellemes hőmérsékletre van szükség, hanem csendre is.

Azok, akik a legzajosabb környezetben – reptér, vasút, főútvonal mellett – élnek, gyakrabban panaszkodnak alvászavarokra, hajlamosabbak a fejfájásra, és az idegi eredetű gyomorbetegségekre.

Alvás közben idegrendszerünk, és más szerveink is, anélkül reagálnak a külső ingerekre, hogy felébrednénk. Ez a reakció alvás közben sokkal gyakoribb és intenzívebb lehet, mint éber állapotban.

Bár azt hihetnénk, hogy miközben alszunk, teljesen ki tudjuk zárni a külvilágot, az alvó agy nagyon is érzékeny az akusztikai ingerekre, és számos káros hatása lehet annak, ha a zaj miatt nem tudunk nyugodtan pihenni:

  • hosszabb időbe telik, míg álomba merülünk
  • minél nagyobb a forgalom zaja, annál nagyobb az álmatlanság kockázata is
  • az állandó zaj az alvás REM fázisának aktivitását befolyásolja, míg a szakaszos zajhatás, mely ebből a szempontból sokkal veszélyesebb, a 3. és 4., azaz a középmély és a mély alvásszakaszban okoz hiányosságot
  • a zaj hatására fokozódik az alvás közbeni testmozgások száma
  • a rossz alvás következtében gyengülni fog a teljesítőképességünk

Az Egészségügyi Világszervezet már 1980-ban megállapította, mekkora az éjszakai zajhatás megengedett mértéke a hálószobában: ezek szerint a maximális zajszint nem lépheti át a 35 dB-t, a 37 dB-nél nagyobb zaj ugyanis már rontja az alvásminőséget.
Nem mindig van lehetőségünk, hogy elköltözzünk a zajos környezetből, de hangszigetelt ablakokkal vagy jó minőségű füldugóval biztosíthatjuk a megfelelő minőségű, nyugodt alvást.

Forrás: Minden ami hallás

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.