Mi a D-vitamin szerepe?

A D-vitamin elnevezés több, zsírban oldódó vitamint foglal magába. Legfontosabb feladata a kalciumháztartás szabályozása, és a csontok ásványosítása.

A D-vitamin egy részét, szervezetünk az elfogyasztott ételekből nyeri, másik részét pedig saját maga állítja elő napfény hatására. Az egészséges felnőttek D-vitamin szükségletét fedezi, ha elegendő időt töltenek a napfényen. A táplálkozással felvett mennyiség nem olyan jelentős.

A D-vitamin szerepe a kalcium-anyagcserében

Ha a vérben lévő kalcium mennyisége csökken, a D-vitamin inaktív előanyaga aktív D-vitaminná (kalcitriol) alakul, ami a parathormonnal együtt kalciumot szabadít fel a csontokból, így a szervezet több kalciumot tud felvenni a bélrendszerből, és a vér kalciumszintje is emelkedik. Ha a szervezetben elegendő kalcium van, kevesebb aktív D-vitamin termelődik.

asvanyok7

Abban az esetben ha fennáll a D-vitamin hiány gyanúja, ha a D-vitamin anyagcsere valamilyen oknál fogva zavart szenvedett, és ha az orvos a vér megemelkedett kalciumszintjének okára kíváncsi. Az aktív D-vitamin szintet szokták meghatározni vérmintából.

Mitől alakulhat ki D-vitamin hiány?

– Ha túl kevés napsütés éri a szervezetet. Főleg idős embereknél fordul elő, vagy bizonyos ruházat (például csador) viselése esetén.

– Hiányos táplálkozás.

– A belekből való csökkent D-vitaminfelvétel (pl. coeliakia).

– Megnövekedett igény (terhesség, szoptatási időszak, gyerekek).

– Bizonyos gyógyszerek szedése (antiepileptikumok).

– A vese fokozott működése.

– Nefrózis szindróma.

– Vesefunkció-zavarok.

– Mellékpajzsmirigy- alulműködés.

Pajzsmirigy-túlműködés.

– Angolkór (rachitisz) egyes típusaiban.

– Kadmium mérgezés miatt.

Mikor fordulhat elő túl magas D-vitamin szint?

– Heparin terápia.

– Erős UV-sugárzás.

D-vitamin túlzott mértékű bevitele.

– Boeck-kór.

Tuberkulózis.

– Mellékpajzsmirigy-túlműködés.

Pajzsmirigy-alulműködés.

– II-es típusú rachitisz esetén (Angol-kór).

– Veseátültetés után.

D-vitamin források

Nagyon jó D-vitamin forrást jelentenek az édesvízi és tengeri halak, a vargányagomba, a kakaóbab, a vaj, a tej, a tojássárgája, a máj és a belsőségek.

NetDoktor.de , Lektorálta Dr. Csuth Ágnes, családorvos

Forrás:

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.