Kiütések, bőrpír az arcon: autoimmun betegség jele is lehet

Nyáron nem ritka, hogy a meleg, a nap, vagy valamilyen kozmetikum hatására fura kiütések, bőrpír jelenik meg az arcon.

Ezek többnyire rövid időn belül el is múlnak, ám ha már hetek óta küzdünk a makacs tünetekkel, és egyéb panaszaink – például kimerültség, hajhullás, hőemelkedés – is jelentkezett, akkor javasolt mindenképp orvoshoz fordulni, mert ilyen tüneteket autoimmun betegség is okozhat.

Autoimmun betegség szerteágazó tünetekkel

A lupusz egy autoimmun betegség, vagyis a szervezet saját sejtjeit támadja meg, emiatt gyulladás alakul ki a bőrben, ízületekben, vérerekben, tüdőben és a vesékben is” – mondta el dr. Kádár János immunológus, infektológus. A betegség tehát nem fertőz, ám krónikus, vagyis állandó kezelést igényel, ami akkor lehet a leghatékonyabb, ha minél korábban, az első tünetek megjelenésekor megkezdődik. Ezt nehezíti, hogy az érintettek sokszor nehezen jutnak el a megfelelő kezelőorvoshoz, hiszen a szerteágazó tünetek miatt nehéz beazonosítani a betegséget.  

Mikor gyanakodjunk lupuszra?

Elhúzódó fáradtság, kimerültség, hajhullás, légszomj, mellkasi fájdalom, szorongás, hízás vagy fogyás, az ízületek fájdalma, duzzanata, hőemelkedés vagy láz már figyelmeztető jel lehet, ám ezt magyarázhatjuk a stresszel, mozgásszegény életmóddal, vitaminhiánnyal vagy valamilyen fertőzést sejtünk a háttérben. Az arcon és az orrháton megjelenő pillangó alakú kiütés a lupusz igen jellegzetes bőrtünete, megközelítőleg a betegek 40 százalékánál jelentkezik, így sokan ennek kapcsán fordulnak először orvoshoz.

A betegség szövődményei

A korai diagnózis és az időben megkezdett kezelés segíthet megállítani, vagy lelassítani az állapotromlást, a betegség szövődményeinek kialakulását. A lupusz ugyanis az egész szervezetet érinti, a kialakult gyulladásos állapot miatt a betegek jelentős részénél fordul elő vesekárosodás, érgyulladás, érelmeszesedés, terhesség esetén megnő a vetélés kockázata.

Az UV-sugárzás rontja a tüneteket!

A betegek panaszai nyáron fokozódhatnak, a bőr fényérzékenysége miatt, a napfény hatására erősödhetnek. Az ultraviola sugarak azonban nem csak a bőrtünetekre hatnak kedvezőtlenül.

A napfény a betegek általános állapotát is ronthatja, a tünetek fellángolását okozhatja: láz, ízületi fájdalom jelentkezhet, a szervezetben zajló gyulladásos folyamatok felerősödhetnek” – tette hozzá dr. Kádár János.

antidepresszáns1

A gyógyszerek fényérzékenységet okozhatnak?

A betegség kezelésének célja a gyulladásos folyamatok mérséklése, a szervkárosodások megelőzése. Erre szteroidok és immunmoduláns szerek szolgálhatnak. Tüneti szerként a bőrpanaszok enyhítésére kortikoszteroid tartalmú krémek javasolhatók. Bizonyos készítmények, gyógyszerek fényérzékenységet okozhatnak, így felerősíthetik a meglévő panaszokat. Érdemes ezért erről minden esetben a kezelőorvossal konzultálni. Említsük meg azt is, ha korábban nem tapasztaltuk, de most úgy érezzük, hogy a fény is ront az állapotunkon. Ilyen esetekben akár a gyógyszer cseréje is megoldást jelenthet.

Forrás: Immunközpont


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.