Chia mag – bele vele az ételbe!

Chia – még ha a neve hasonlít is, semmi köze a csipszhez vagy az Amerikában jól ismert Chia Pet (Fűfej) figurához. Sőt, egy már középkorban is használt, egészséges magról van szó, melyet érdemes beépítenünk étrendünkbe.

Az apró, gyorsan növő Chia nevének hallatán sokan az 1970-es években népszerű, Chia Pet amerikai figurára asszociálnának – pedig egy egészséges mag „reneszánszáról” van szó, valóságos táplálkozási szuperételként.

Kiderült, hogy a Chia mag – a maga szőrszerű, kissé szokatlan zöldes hajtásaival – tele van értékes Omega-3 zsírsavval és más tápanyagokkal, melyek megfiatalítják a szívet és az agyat!

Ennek eredményeként máris felbukkantak tápláló italokban, rágcsálnivalókban és gabonafélékben. Árusítják egészben és őrölve, akár a lenmagot. Használható süteményekben, valamint joghurtok és turmixok (pl. smoothie) adalékanyagaként. Az embereket meglepi a Chia mag sokoldalúsága, értékes tápanyagai. A magas tápértékkel bíró mag Omega-3 zsírsavakban gazdag, de antioxidáns-, rost-, fehérje- és ásványi anyag tartalma is jelentős.  Tény tehát, hogy nem egy éppen divatos dologról van szó, aminek hamar elmúlik a népszerűsége.

chia

A Chia Pet reklámokra a Carter-időszakból sokan emlékeznek Amerikában. Azt azonban kevesen tudják, hogy a Chia magot egészségügyi készítményekben is használták, évezredeken át – már az aztékok idejében! Ők hittek benne, hogy a Chia mag egészséget és energiát is ad – és igazuk volt.

A mag jótékony hatásait azonban csak most fedezik fel igazán a tudósok. Egyes élelmiszergyártók máris termékek tucatjait mutatták be, amelyek Chia magot tartalmaznak, és a nagy élelmiszerláncolatok is ezen az úton haladnak… A mag kiváló forrása a szívre igen előnyös hatású Omega-3 zsírsav leghatékonyabb típusának, az alfa-linolénsavnak. Az Omega-3 zsírsavat már régebben kapcsolatba hozták az egészséges, fitt testtel, így például a mentális egészséggel vagy a kardiovaszkuláris kockázat csökkentésével.

Egy Janie Hoffman nevű hölgy volt az első, aki felfedezte napjainkban a Chia mag jótékony hatásait és gyümölcslé márkát hozott létre, a Mamma Chia-t, mely természetesen tartalmazza a magokat. A benne levő tápanyagok valóban igen értékessé teszik ezt a magot. Az emberek pedig manapság nagyon is tudatában vannak annak, hogy érdemes az egészséget a Chia maghoz hasonló élelmiszerekkel „felturbózni”. Úgy tűnik hát, hogy a mag nagy népszerűségre számíthat. Hoffman szerint sokan váltottak már a lenmagról a Chiára. Szinte nincs is íze, és nem avasodik olyan hamar, mint a lenmag. Janie Hoffman korábban szinte minden ételbe beletette a magot, amibe csak lehetett – a joghurttól a sülteken át az italokig. Alig volt a konyhában valami, ami nem tartalmazta.

Ilyen tekintetben egyébként az őrölt Chia magnak tudjuk hasznát venni – a tapasztalatok szerint az igen értékes alfa-linolénsavból lényegesen több jut ilyen formában a véráramba, mint ha a Chia magot egészben fogyasztjuk.

Vannak márkák, melyeket már széles körben el lehet érni, az interneten és a bio boltokban szintén találkozhatunk vele. Éljünk hát vele!

Forrás: Napidoktor.hu


Egy válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.