Bőrszépítő olajok és magvak

A bőrbarát étrend fontos részét képezik a különböző növényi olajok és olajos magvak, melyek változatosan fogyasztva segítenek felkészíteni bőrünket a napozásra, illetve megkönnyítik a regenerálódást.

Magvakkal a szép bőrért

Bőrünk állapota lényeges tényező szervezetünk védelme szempontjából, de mindemellett hatással van megjelenésünkre is. Külsőnk gondozása rendszeres tisztálkodással, bőrtápláló kozmetikumokkal fontos, viszont önmagában nem elég bőrünk egészségének megőrzéséhez. Ehhez szükség van a belső támogatásra, azaz a kiegyensúlyozott táplálkozásra is.

Ahhoz, hogy „testünk első védelmi vonala” el tudja látni a feladatát, tanácsos rendszeresen beiktatni étrendünkbe többek között az olajos magvakat és a különböző növényi olajokat is. Ezek jó forrásai az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavaknak, az E-vitaminnak, a karotinnak, s emellett egyéb fontos alkotóelemek is megtalálhatóak bennük, pl. B-vitaminok, kalcium, cink, réz, vas, kobalt.

dio1 Tudj meg többet a magvakról!

Az egyszeresen és a többszörösen telítetlen (omega-3 és omega-6) zsírsavak a sejtmembrán képződését, a sejtek növekedését és fejlődését segítve vesznek részt a szép bőr felépítésében. Gyulladásos reakció, sebgyógyulás esetén fontos szerepük van a regenerációban.

Fogyasszunk változatosan omega-3 zsírsavakban bővelkedő repce-, dió-, lenmag-, valamint E-vitaminban különösen gazdag szója- és kukoricacsíra olajokat! A nem megfelelő életmód – a fokozott stressz, a környezetből származó szennyeződések, az ultraibolya sugárzás (különösen nyári napozáskor) – miatt bőrünk állapotát számtalan tényező befolyásolhatja. Az E-vitamin, mint fontos antioxidáns, a keletkező szabadgyökök károsító hatása ellen védi a bőrt.

Karotinból testünk képes előállítani a bőr sejtjeinek osztódását és érését elősegítő A-vitamint, mely – zsírban oldódó vitamin lévén – olajokból könnyen tud hasznosulni. Felszívódását ezenkívül támogatja az oxidációs folyamatokkal szemben védő E-vitamin is.

A B-vitamin csoportba tartozó vitaminok elsősorban enzimalkotórészként vesznek részt az anyagcsere-folyamatokban. Többek között a bőr berepedését megakadályozó B2- és B6-vitamin is nélkülözhetetlenek a bőr épségének fenntartásához.

A hidegen sajtolt olajokat (pl. tökmag-, olívaolaj) elsősorban salátákhoz, szószokhoz, hidegkonyhai készítményekhez, tésztákhoz javasolt felhasználni. A zöld levélzöldségek (spenót, rukkola) ízét jól kiegészíti pl. a földimogyoró olaj.A kalcium, a cink, a réz, a vas a bőrsejtek felépítésében közreműködő ásványi anyagok, melyek szintén fontos szerepet játszanak az enzimek működésében. A réz, a cink, a vas, valamint a kobalt a bőr színét befolyásoló melanin festékanyag képződéséhez szükséges alkotóelemek.

Hő hatására könnyen megváltozhat a zsírsavak szerkezete, és emiatt káros vegyületek (pl. transzzsírsavak) keletkezhetnek. Ez az átalakulási folyamat magasabb hőmérsékleten, hosszabb hőhatás mellett, sok telítetlen zsírsavat tartalmazó sütőzsiradék esetén jellemzőbb. Főzéshez, sütéshez ezért ajánlott inkább a nagyobb egyszeresen telítetlen zsírsavtartalmú olajokat (pl. repceolajat) választani. A zsiradékok többszöri felhasználását lehetőség szerint kerüljük. A magas hőmérsékleten való sütés helyett alkalmazzuk gyakrabban a párolást!mesés mandulaolaj

A különböző olajos magvak – dió, mandula, földimogyoró, mogyoró, napraforgómag, tökmag, stb. – a növényi olajok jellemző összetevőin kívül fehérjét, szénhidrátot és rostot is tartalmaznak. A felsoroltak közül a mandula karotin-, a tökmag E-vitamin, a mogyoró B2-vitamin tartalmával emelkedik ki. Kalciumból és rézből a mogyoróban, vasból a mandulában, cinkből a dióbélben van a legtöbb.

Válasszuk a natúr, só nélküli magvakat! Az olajos magvak változatosan felhasználhatóak ételkészítésnél (pl. tökmagos zöldsaláta, mogyorós csirke, szezámmagos párolt padlizsán, gyümölcsös-diós sütemény).Az olajok és olajos magvak energiatartalma viszonylag nagy, ezért fontos, hogy csak mértékkel szerepeljenek étrendünkben. Korlátlan nassolásuk, túlzott bevitelük elhízáshoz, és ennek kapcsán egészségügyi problémák kialakulásához vezethet. Egy maréknyi dió, mogyoró, mandula, vagy tökmag megközelítőleg 200 kcal energiát tartalmaz, amit egy 60 kg-os ember kb. félórányi kertásással tud „ledolgozni”.

Idővel – testünk fehérjetartalmának csökkenésével párhuzamosan – bőrünk szerkezete is elkerülhetetlenül megváltozik, elvékonyodik, víztartalma, rugalmassága csökken. Megfelelő életmóddal, kiegyensúlyozott táplálkozással azonban sokat tehetünk azért, hogy minél tovább megőrizzük bőrünk egészséges szépségét.

Forrás: Napidoktor.hu


Egy válasz

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.