Alvási apnoé – nem igaz, hogy nem veszélyes!

Sokan csupán horkolásnak gondolják az alvási apnoét – ám tévednek, ez a rendellenesség ugyanis számos valós veszéllyel járhat, hiszen az ebben szenvedő páciens nemcsak zavarhatja környezetét, de kialvatlan lehet és ezzel több szempontból komoly kockázatnak teszi ki magát.

Az alvási apnoé olyan egészségügyi állapot, melynek során az ember lélegzetvétele akár 400-szor is megállhat egy éjszaka alatt. Sokan rendelkeznek téves információkkal az apnoéról, mely azonban nemcsak megkeserítheti a páciens mindennapjait, hanem komoly veszélynek is kiteheti őt.

Mely állítások igazak, s melyek tévesek az alvási apnoé kapcsán?

1.Csupán horkolás: tévedés. A horkolás csakugyan egy tünete az alvási apnoénak, ám nagy különbség van a kettő között. Aki apnoéval küzd, annak a légzése sokszor leállhat egy éjjel leforgása alatt, s a szünetek 10-30 másodpercig is eltarthatnak. Ez megtöri az alvási ciklust, s fáradttá tehet másnapra.

2.Az alvási apnoé nem „nagy ügy”: tévedés. Az alvásban bekövetkező minden szünet hatással van az agyra és a testre. Ha nem kezelik az állapotot, az munkahelyi sérülésekhez, balesetekhez, szívrohamhoz és stroke-hoz vezethet.

3.Blokkolja a légzést: igaz. A rendellenesség leggyakoribbja az obstruktív alvási apnoé (OSA), mely akkor következik be, amikor a nyelv, mandulák és egyéb szövetek a torok hátsó részében blokkolják a lélegzetvétel útját. Ha próbálunk belélegezni, a levegő nem megy át. A centrális alvási apnoé ritkább – ennek jelentése, hogy az agy nem mindig küld jelet a szervezetnek a belégzésre, amikor kellene.

4.Csak időseknél jellemző: ez is tévedés. Orvosok szerint csak Amerikában 18 millió embert érint ez az állapot, s bár 40 éves kor felett jóval gyakoribb, a fiatalok is szenvedhetnek tőle. Esélyesebb az alvási apnoé kialakulása, ha valaki túlsúlyos, férfi, afro-amerikai vagy latin. A rendellenesség akkor is előfordulhat, ha a családban volt már másnak is ilyen.

5.Az alkohol segít aludni: tévedés. Lehet, hogy bebódulunk tőle, de nem kapjuk meg a minőségi alvást. Az alkohol relaxálja az izmokat a torok hátsó felében, s a lélegzetvétel útja talán kevésbé blokkolódhat. Ám altatókkal ugyanezt a hatást érjük el.

6.Ritka a gyermekeknél: ez is tévedés. Az alvási apnoé ugyanis 1-10 éves kor között is érintheti a gyerekeket, sok esetben a tünetek enyhék, s a lurkó kinövi azt. Ám előfordul, hogy egyes csemetéknél viselkedési zavarok vagy komolyabb egészségügyi problémák jelentkeznek az apnoé következtében.

alvaszavar1-alvashiany

8.Segíthet a súlycsökkenés: igaz. Az alvási apnoé tüneteit javíthatja, még a kismértékű súlyvesztés is. Ha extra súlyt hordozunk magunkon, konzultáljunk orvosunkkal egy nekünk való fogyasztó programról. A dohányzás elhagyása is segíthet!

9.Segít az oldalt alvás: igaz. Ha háton alszunk ugyanis, a gravitáció hátranyomja a szöveteket a torok hátsó részében, s nagyobb eséllyel blokkolódik a légzőjárat. Szerezzünk be párnát, amely segít, hogy az oldalunkon maradjunk éjszaka. Egyesek visznek magukkal az ágyba egy teniszlabdát.

10.A szájba rakható eszköz segítsége: igaz, a fogorvos által felírt szájba helyezhető eszköz csökkentheti az enyhe alvási apnoé tüneteit. Az eszköz személyre szabott, igazodik a nyelvhez és az alsó állkapocshoz. Lefekvés előtt érdemes a szájba helyezni, hogy pihenés közben nyitva tartsa a légutat.

alvaszavar-légzésszünet

11.A CPAP (Continuous Positive Airway Pressure-CPAP) készülék is segít: igaz. Fenntartja ugyanis a pozitív légúti nyomást, egyenletes légáramot fúj a légutakba. Be is állítható, mennyire legyen erős. A közepes vagy súlyos alvási apnoéval küzdők esetében hasznos kezelési módszer.

  1. A műtét a legbiztosabb módszer: tévedés. Egyeseknél az operáció képes gyógyítani az alvási apnoét, jó példa erre egy gyermek, akinek megnagyobbodtak a mandulái és blokkolják a légzés útját. A mandulákat el lehet távolítani. A tünetek felnőtteknél is javíthatók műtéttel, a szövetek összezsugorítása, merevítése segítségével. De nem mindenkinek nyújt megfelelő kezelést. Beszéljünk orvosunkkal a számunkra legmegfelelőbb lehetőségekről.

Forrás: Adrina - napidoktor.hu


Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.