Aludjuk olimpikonná magunkat!

A Sleep című folyóiratban megjelent tanulmány szerint azok a sportolók, akik éjjel tíz órát alszanak, látványosan javíthatják eredményeiket.

Sport és alvás?

A Stanford Egyetem kutatói az iskola férfi kosárlabda-csapatának tagjait kérték meg arra, hogy aludjanak legalább ennyit éjszakánként nagyjából hat héten keresztül. A pihenés hatására a sportolók sikeres dobásainak aránya 9 százalékkal nőtt, így elmondható, hogy a megfelelő mennyiségű alvás ugyanolyan fontos a siker szempontjából, mint a helyes étrend és a sok edzés.

Cheri Mah, az egyetem alváskutatója úgy látja, hogy ezt a tényt sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni. „A sportolók és az edzők elvileg tudják, milyen fontos a pihenés, mégis ez az első dolog, amit feláldoznak, ha kell.” – mondta.

A kísérlet első kettő-négy hetében arra kérték az alanyokat, hogy a megszokott (hat-nyolc órás) alvásidejüket tartsák, majd további öt-hét héten keresztül volt feladatuk a tíz órás éjszakai nyugalom. Ha ez nem volt kivitelezhető, napközbeni szunyókálással kellett bepótolniuk a kimaradt időt. Emellett megtiltották számukra az alkohol– és a kávéfogyasztást.

sport

A kísérlet végén a kutatók úgy tapasztalták, hogy a kosárlabdázók gyorsabban futottak, pontosabban céloztak, és kevésbé panaszkodtak kimerültségre. Fontos azonban, hogy ne csupán a mérkőzés előtti éjszakán pihenjék ki magukat a játékosok, hanem a megfelelő mennyiségű alvás az életük részévé váljon.

A kutatás előtt a szakemberek úgy tapasztalták, hogy sok sportoló álmos napközben, ami a kevés pihenés számlájára írható. „Nem is tudják, milyen sokat ártanak ezzel a teljesítményüknek. A vizsgálat során azonban rájöttek, hogy megéri időt szakítani a pihenésre.” – véli Mah professzor.

Derk-Jan Dijk, a Surrey Egyetem tanára úgy gondolja, hogy az alvást ugyanúgy kéne tekintenünk, mint az edzést. „Ez egy aktív folyamat. A megfelelő mennyiségű alvás az élet minden területén érezteti jótékony hatását.”

Forrás: Napidoktor.hu

Válaszolj

Az e-mail címed nem publikáljuk.